Partnership agreement with KAUST to support technology commercialization and startups in Saudi Arabia

07 Feb

Partnership agreement with KAUST to support technology commercialization and startups in Saudi Arabia

KAUST recently signed a partnership agreement with Research Products Development Company (RPDC) to support technology commercialization and early stage startups in Saudi Arabia. RPDC and the KAUST Innovation Fund, which makes equity investments in high-tech startups, agreed to co-invest in startup companies and establish a joint mentorship and startup exchange program.

“This agreement is an important milestone in furthering RPDC’s commitment to accelerating research commercialization and startup innovations,” stated Abdulmohsen Almajnouni, CEO at RPDC. “KAUST is a long-term partner of RPDC and we are excited for this next step that will enable us to access and support a strong pipeline of innovative technologies and entrepreneurs in the Kingdom.”

The new investment partnership includes an agreement for RPDC to co-invest or match KAUST funding of up to $2 million into deep tech startups at the proof-of-concept, seed and series A funding stages. These investments will enable emerging technologies to take advantage of RPDC’s expertise in research, prototyping and piloting and help them to accelerate their entry into the market.

“RPDC and KAUST share common interests in commercializing intellectual property and supporting high-tech startups in Saudi Arabia,” said Mohammed Bayounes, RPDC business development director. “This agreement will help build a healthy and productive innovation ecosystem within Saudi Arabia and support the transition of the Kingdom’s academic research to commercial application, generating high-value employment, export growth and other important economic benefits”

Tamer Osman, head of the KAUST Innovation Fund, stated: “RPDC is our first strategic co-investment partner, and this agreement increases our ability to make significant investments into deep tech startups and commercialize KAUST technologies. The agreement also goes beyond funding—we will work together to establish mentorship and other entrepreneur support programs. Our mission is closely aligned to RPDC’s, and this partnership will help both of our organizations continue to support scientists in commercializing their discoveries.”

RPDC and KAUST will support high-tech entrepreneurs in the Kingdom through the codevelopment of two new entrepreneurship programs. The first will draw on the joint expertise and global reach of both organizations to establish a mentorship program of technical experts and experienced entrepreneurs to advise startup founders. A second program will launch a startup exchange focusing on robotics.

“RPDC is an important partner for KAUST given its position as a leading commercialization institution in Saudi Arabia,” noted Kevin Cullen, vice president of KAUST Innovation and Economic Development. “We are thrilled to be co-investing and supporting the Kingdom’s leading tech-based startups with RPDC.”

وقعت جامعة الملك عبدالله للعلوم والتقنية (كاوست) اتفاقية شراكة مع شركة تطوير المنتجات البحثية بهدف دعم الاستغلال التجاري للتقنيات، ومساندة المشاريع الناشئة في المملكة في مراحلها المبكّرة. واتفقت شركة تطوير المنتجات البحثية وصندوق دعم الابتكار في كاوست، بوصفهما جهتان توظفان استثماراتهما في أسهم الشركات الناشئة ذات التقنية العالية، على الاستثمار المشترك في الشركات الناشئة وإنشاء برنامج مشترك لتبادل الإرشاد والمشاريع الجديدة.

وبموجب هذه الاتفاقية، ستقدّم شركة تطوير المنتجات البحثية وكاوست الدعم لرواد الأعمال في مجال التقنيات العالية في المملكة، من خلال برنامجين رياديين جديدين: يعتمد الأول منهما على الخبرة المشتركة والصلات الواسعة التي تتمتع بها المؤسستان، ويتمثّل في برنامج إرشادي يقدّم من خلاله الخبراء التقنيون وروّاد المشاريع الناجحون المشورة اللازمة لمؤسسي الشركات الناشئة؛ أما البرنامج الثاني، فيطلق شركة ناشئة تركز على الروبوتات.

وقال كيفين كولين، نائب الرئيس للابتكار والتنمية الاقتصادية في كاوست: “تعد شركة تطوير المنتجات البحثية شريكاً مهمّاً لجامعة الملك عبدالله للعلوم والتقنية نظراً لمكانتها كمؤسسة رائدة في تسويق التقنيات في المملكة”.

من جهته قال تامر عثمان، رئيس صندوق دعم الابتكار التابع لجامعة الملك عبدالله للعلوم والتقنية: “تعدّ شركة تطوير المنتجات البحثية أول شريك يقدّم استثمارات مشتركة معنا. وستعزّز هذه الاتفاقية قدرتنا على توظيف استثمارات كبيرة في الشركات الناشئة ذات التقنية العميقة، وفي الطرح التجاري لتقنيات الجامعة. ولا تقف هذه الاتفاقية عند حدود التمويل، بل سنعمل سوياً على إطلاق برامج إرشاد ودعم متنوعة نقدّمها لرواد الأعمال. إنّ مهمتنا في هذا المجال تتماشى بشكل وثيق مع مهمة شركة تطوير المنتجات البحثية، وستساعد هذه الشراكة مؤسستينا على مواصلة دعم العلماء والباحثين في تسويق اكتشافاتهم”.

وتعليقاً على الإتفاقية، قال عبدالمحسن المجنوني، الرئيس التنفيذي لشركة تطوير المنتجات البحثية: “تعدّ هذه الاتفاقية محطة بارزة في التزام شركة تطوير المنتجات البحثية، بتسريع الاستخدام التجاري لنتائج البحث العلمي والابتكار الريادي. فكاوست شريك طويل الأمد معنا، ونحن متحمسون لهذه الخطوة الجديدة التي ستمكننا من دعم مجموعة قوية من التقنيات المبتكرة ورواد الأعمال في المملكة”.

وأضاف محمد بايونس، مدير تطوير الأعمال في شركة تطوير المنتجات البحثية: “تربطنا مع جامعة الملك عبدالله للعلوم والتقنية مصالح مشتركة في تسويق الملكية الفكرية ودعم الشركات الناشئة ذات التقنية العالية في المملكة. ستساعد هذه الاتفاقية في بناء منظومة إبداعية صحية ومنتِجة في المملكة، وفي دعم تحول الأبحاث الأكاديمية في البلاد إلى طور التطبيق التجاري، الأمر الذي يساهم في خلق فرص توظيف ثمينة وينمّي الصادرات ويحقق فوائد اقتصادية مهمّة”.

وتقضي الشراكة الاستثمارية الجديدة بأن توظّف شركة تطوير المنتجات البحثية استثماراً مشتركاً أو مماثلاً للتمويل الذي تقدمه كاوست، بما يصل إلى مليوني دولار أمريكي، لتقديمه إلى شركات التقنيات العميقة الناشئة في مراحل إثبات المفهوم، أو تأسيس المشاريع، أو العثور على التمويل الرئيسي. وستمكّن هذه الاستثمارات التقنيات الناشئة من الاستفادة من خبرة شركة تطوير المنتجات البحثية في الأبحاث والنماذج الأولية والتجريب، ومساعدتها على تسريع دخولها إلى الأسواق.

Write a Reply or Comment